Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zoeken
ProRail

ProRail lichte Minister verkeerd voor over ERTMS
06/10/2011 | Door: Erik Kruithof

Spoorbeheerder Prorail heeft in het verleden de minister van Verkeer verkeerd voorgelicht over de invoering van ERTMS op het hoofdrailnet. Door de invoering van ERTMS zouden 10 tot 25% meer treinen over het bestaande spoor kunnen rijden. In 2002 besloot ProRail echter, ondanks een budget van zo’n 400 miljoen euro, af te zien van de invoering van ERMTS op het hoofdrailnet. Dit aangezien er volgens ProRail niet aan de voorwaarde van 10 tot 25% meer treinen zou kunnen worden voldaan. Volgens ProRail was ERMTS level 3 een vereiste om deze voorwaarde te halen, maar wilde de industrie level 3 nog niet ontwikkelen. Echter met ERTMS level 2 welke toen al wel beschikbaar was kon met gemak 10 tot 15% meer treinen worden gehaald. Prorail gebruikte het argument omdat het budget voor de invoering op was gegaan aan de inhuur van externe krachten.

Goederen met 60 door Goes
31/07/2011 | Door: Erik Kruithof

Goederentreinen mogen tot 1 juli 2012 niet harder dan met 60 kilometer per uur door Goes rijden. Dat is de uitkomst van een beroepszaak bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu door de gemeente Goes. Eind mei gaf Prorail aan dat goederentreinen vanaf 1 juli weer 80 kilometer per uur mochten rijden door Goes. Dit terwijl de gemeente Goes nog bezig is met het plan voor een spoorbak die geluid en trillingen van goederenvervoer moet indammen. De tijdelijke snelheidsbeperking naar 60 kilometer per uur was onderdeel van een gedoogbeschikking voor de tijd dat de gemeente met dat plan bezig is.

Prorail zet honden in tegen koperdiefstal
13/06/2011 | Door: Erik Kruithof

Prorail gaat ‘s nachts particulieren beveiligers met honden inzetten om de koperdiefstal langs het spoor tegen te gaan. Prorail maakt zich grote zorgen over de toenemende koperdiefstal, wat naast hinder ook tot onveilige situaties kan leiden. Vorig jaar werd bijna dagelijks koper gestolen op en rond het spoor. Sinds de koperprijzen explosief zijn gestegen namen de koperdiefstallen enorm toe. In 2010 lag het aantal koperdiefstallen 173 procent hoger dan in 2009. In 2010 bedroeg de schade 13 miljoen euro.

Zwolle in 2012 maand gesloten
29/05/2011 | Door: Erik Kruithof

Station Zwolle zal in 2012 gedurende de zomervakantie vier weken worden gesloten voor werkzaamheden aan de Hanzelijn. Voor de realisatie van de Hanzelijn eind 2012 zal Zwolle worden uitgebreid met een perron. Ook zal er een bredere voetgangerstunnel komen. Tijdens de periode van vier weken zullen doorgaande reizigers om Zwolle worden heen geleid. De overige reizigers zullen met bussen worden vervoerd, waarbij de omliggende stations als overstap station zullen functioneren.

ProRail start proef verwijderen fietsen
10/04/2011 | Door: Erik Kruithof

In Utrecht en Groningen start ProRail met een proef waarbij lang gestalde fietsen zullen worden verwijderd. Treinreizigers worden bij aankomst op het station op displays naar lege plekken gewezen. De fietsenstallingen in het Utrechtse Smakkelaarsveld en het Stadsbalkon in Groningen zijn voorzien van speciale klemmen die meten of een fiets in de stalling staat en zo ja, hoe lang een fiets in de stalling staat. Zodra een fiets er langer dan veertien dagen staat zal deze worden verwijderd.

ProRail investeert 2 miljard in spoor
10/04/2011 | Door: Erik Kruithof

ProRail gaat dit jaar 2 miljard euro investeren in ondermeer de vernieuwing van het spoor en de bouw van nieuwe stations. In de periode tot 2013 zullen er ook ongeveer 220 projecten op de markt worden aangeboden voor aannemers op in te schrijven.

ProRail betaalt schadevergoeding Stoomweekend 2010
20/03/2011 | Door: Erik Kruithof

ProRail erkent dat het schrappen van de stoom ritten tussen Zevenaar en Varsseveld tijdens het Stoomweekend 2010 te wijten is aan fouten van ProRail. Bij de eerste rit van de stoomtrein sloeg de beveiliging op hol waarna de overige ritten die dag werden geschrapt. ProRail legde eerder de problemen op het traject bij de stoomtrein neer. Onderzoek heeft nu uitgewezen dat dit lag aan de onjuiste montage van de nieuwe assentellers en niet aan de stoomtrein. ProRail zal hierom een schadevergoeding gaan betalen aan de organisatie van het Stoomweekend. Over de hoogte van de schadevergoeding gaat ProRail nog onderhandelen.

Nieuwe directeur voor ProRail
15/02/2011 | Door: Erik Kruithof

Met Marion Gout-van Sinderen heeft ProRail een nieuwe directeur gevonden. Op 11 april wordt ze benoemd tot president-directeur van ProRail. Claudia Zuiderwijk-Jacobs, die de afgelopen maanden de functie vervulde op interim basis, zal na de inwerkperiode van Marion Gout-van Sinderen haar rol als lid van de Raad van Commissarissen weer op zich neen.

NS en Prorail geven falen toe
20/01/2011 | Door: Erik Kruithof

De NS en ProRail erkennen dat ze ondermaats hebben gepresteerd tijdens de sneeuwperiodes deze winter. Topmannen Bert Meerstadt van NS en Bert Klerk van Prorail boden donderdag voorafgaand aan de hoorzitting in de Tweede Kamer over de problemen op het spoor hun excuses aan. De Tweede Kamer hield vandaag een hoorzitting over de winterproblematiek op het spoor. Tijdens de hoorzitting gaf transportonderzoeker Caspar Chorus van de TU Delft aan dat de reisinformatie voortaan van de NS zou moet komen, omdat die het dichtst bij de reizigers staat. Prorail zou zich dan moeten bezighouden met het verzamelen van de benodigde gegevens.

Treinbotsing Zevenaar vermoedelijk door koperdiefstal
14/01/2011 | Door: Erik Kruithof

De botsing van afgelopen dinsdag tussen een ICE en een goederentrein is waarschijnlijk het gevolg van koperdiefstal. Volgens het KLPD was op de plek van het ongeval 300 meter koperdraad verdwenen. De politie is op zoek naar informatie over de diefstal. Door het wegnemen van koper raakte de veiligheid op het spoor in het geding, aldus het KLPD. ProRail houdt er ernstig rekening mee dat door de koperdiefstal bij Zevenaar het beveiligingssysteem van de seinen en wissels is uitgeschakeld waardoor ook de alarmeringssystemen bij Prorail niet functioneerden. Bij Zevenaar konden pas donderdag weer treinen rijden. Ondertussen hebben ProRail en NS aangekondigd op een aantal plaatsen waar iets vergelijkbaars zou kunnen gebeuren extra beveiligers in te zetten.

Oudere berichten >>

Laatste Nieuws