Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zoeken
Algemeen

Station Barneveld niet herbouwd
03/07/2011 | Door: Erik Kruithof

ProRail, NS en de projectontwikkelaar die het voormalige stationsgebouw van Barneveld wilden herbouwen hebben laten weten dat dit niet door zal gaan. Er zitten teveel financiële risico’s aan de herbouw van het stationsgebouw.

Geleen krijgt railterminal
13/06/2011 | Door: Erik Kruithof

Dit jaar zal nog worden begonnen met de bouw van een nieuwe railterminal voor de overslag van containers in Geleen. Het initiatief voor de Railterminal Chemelot, zoals het terminal moet gaan heten, is genomen door Sabic. Naast Sabic zal DSM tot de eerste grote klanten behoren. De railterminal dat onder meer zal worden gebruikt voor zeecontainers en opleggers met niet-gevaarlijke stoffen wordt mede gefinancierd door nu de Haven Antwerpen, Ewals Intermodal en Meulenberg Transport. De eerste containers moeten in de loop van 2012 al worden overgeslagen. Via Geleen zal dan dagelijks een trein via Zwitserland naar Italië gaan rijden. Ook treinen in de richting van Engeland, Spanje en het Oostblok liggen in de planning.

Goederenspoor bij een beheerder
29/05/2011 | Door: Erik Kruithof

De ondernemersorganisatie KNV Spoorgoederenvervoer wil dat het beheer van alle goederen lijnen in Nederland bij een organisatie komt te liggen. Nu ligt dit voor de Betuweroute bij Keyrail en bij ProRail voor de rest van het net. Door deze splitsing moeten goederenvervoerders met twee partijen over de tarieven en dienstregeling onderhandelen. De KNV heeft geen voorkeur voor een van deze organisaties als alleenheerser. Prorail is eigendom van de Nederlandse Staat. En Keyrail is momenteel eigendom van Prorail (50 procent) en de havenbedrijven van Rotterdam (35 procent) en Amsterdam (15 procent).

Bentheimer Eisenbahn wil meer spoor tussen Zwolle en Coevorden
22/05/2011 | Door: Erik Kruithof

De Bentheimer Eisenbahn wil dat er meer stukken dubbelspoor komen op het traject Zwolle – Coevorden. De Bentheimer Eisenbahn gaat vanaf juni containertreinen via Coevorden naar de Rotterdamse haven rijden. Men vreest voor problemen als er meer goederentreinen gaan rijden om het spoor nu al erg vol is. ProRail wil eerst onderzoek naar de situatie gaan doen.

In 2025 alle treinen met WC
10/04/2011 | Door: Erik Kruithof

Per 2025 moeten alle treinen op het hoofdrailnet voorzien zijn van een toilet, dit heeft minister Melanie Schultz van Haegen aan de Tweede Kamer geschreven. In een door de Kamer aangenomen motie van de SP werd de minister gevraagd actie te ondernemen.

Tweede Kamer bezorgd over uitgaven spoor
10/04/2011 | Door: Erik Kruithof

De Tweede Kamer maakt zich zorgen over de controle van uitgaven bij spoorinfrastructuur. Met een parlementair onderzoek wil men bekijken of de investeringen in het spoor efficiënter kunnen. Ook wil men zekerheid dat de 4,5 miljard euro die de komende jaren wordt geïnvesteerd goed terecht komt. In het onderzoek zal de Tweede Kamer ook kijken naar de spoorbeveiliging aangezien er in de kamer onvrede is over de vertraagde invoering van ERTMS.

Europese Commissie tikt Nederland op de vingers
20/03/2011 | Door: Erik Kruithof

De Europese Commissie heeft acht lidstaten, waaronder Nederland, op de vingers getikt omdat zij de richtlijn met betrekking tot de minimumeisen aan machinisten nog niet in wetgeving hebben omgezet. Doel van de richtlijn is om machinisten makkelijker over de grenzen heen in te zetten. Een machinist die aan de minimumeisen van de EU voldoet zou ook in andere EU landen moeten kunnen werken.

Binnen uur vervangende bus (bijgewerkt)
13/03/2011 | Door: Erik Kruithof

De tijd waarna spoorvervoerders vervangend busvervoer moeten aanbieden bij verstoringen is vast gelegd op een uur. Op verzoek van de Tweede Kamer heeft Infrastructuur en Milieu minister Melanie Schultz van Haegen dit met de spoorvervoerders afgesproken. Voor de NS is er wel een kleine uitzondering gemaakt vanwege de grote reizigersaantallen bij NS.

Onderzoek heropening IJzeren Rijn
13/03/2011 | Door: Erik Kruithof

Een werkgroep bestaande uit de Duitse en Belgische overheden zal een plan gaan uitwerken om de IJzeren Rijn weer in gebruik te nemen. Nederland is breid deel te nemen aan de werkgroep. Door het grote belang voor de Antwerpse haven dringt België al jaren aan op het heropenen van de IJzeren Rij als verbinding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. Na jarenlange discussies tussen Nederland en België besliste een Arbitragehof in 2005 dat Nederland dat proces niet mag hinderen.

Spoorwegpolitie wil kantoren sluiten
21/02/2011 | Door: Erik Kruithof

Om te bezuinigen wil de Dienst Spoorwegpolitie in 2014 in totaal 2500 vierkante meter minder huren. De Spoorwegpolitie wil hiertoe haar kantoren op acht stations sluiten. De kantoren op de stations van Den Bosch, Sittard, Amersfoort, Groningen, Alkmaar, Haarlem, Deventer en Zwolle zouden op de nominatie voor sluiting staan. Als de kantoren worden gesloten zouden reizigers moeten zich dan melden bij een loket, waar ze mogelijk alleen kunnen worden doorverwezen. Ook is nog niet duidelijk of de loketten zich dan in het stationsgebouw bevinden.

<< Nieuwere berichten | Oudere berichten >>

Laatste Nieuws