Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zoeken
Algemeen

NS concurrenten willen toegang tot hoofdrailnet
15/02/2011 | Door: Erik Kruithof

Nu de Tweede Kamer neigt de nieuwe concessie, die van 2015 tot 2030 loopt, onderhands aan de NS te gunnen beginnen de concurrenten van NS zich te roeren. De concurrenten vinden dat zij ook een kans moeten krijgen om op het hoofdrailnet te rijden. Dat lieten Arriva, Connexxion en Veolia gisteren weten in dagblad NRC Next. De vervoerders wijzen er daarbij op dat reizigers op de regionale lijnen hogere rapportcijfers geven sinds zij deze hebben overgenomen.

Treinvertraging kan minder
08/02/2011 | Door: Erik Kruithof

Computerwetenschapper en wiskundige Lars Nielsen van de Erasmus Universiteit in Rotterdam heeft tijdens zijn promotieonderzoek modellen ontworpen die ervoor zorgen dat reizigers veel minder last hebben van verstoringen. De modellen van Nielsen berekenen razendsnel hoe de vervoerder moet handelen om de reizigers zo efficiënt mogelijk op een alternatieve manier op de plaats van bestemming te krijgen, als er een trein uitvalt. De computer houdt daarbij o.a. ook rekening met de service aan de reizigers en stappen die noodzakelijk zijn in het proces van het verplaatsen van treinen. Uit de eerste praktijktesten door de NS blijkt dat de methode van Nielsen ''buitengewoon effectief is'', aldus een woordvoerder van de NS.

Inspectie niet tevreden over noodplan gestrande treinen
20/01/2011 | Door: Erik Kruithof

De Inspectie voor Verkeer en Waterstaat is niet tevreden met de door de spoorbedrijven aangedragen noodplannen voor gestrande treinen. De bedrijven moesten voor 10 januari aan de inspectie laten weten welke maatregelen zij hebben genomen om gestrande treinen tijdig te evacueren. De bedrijven verwezen in hun antwoord naar het Calamiteitenplan Rail dat al bestond voor het incident bij Zaandam eind december. Volgens IVW geeft dat echter weinig inzicht of er verbeteringen hebben plaatsgevonden.

IVW tikt spoorbedrijven op de vingers
30/12/2010 | Door: Erik Kruithof

De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de Nederlandse spoorwegbedrijven en infrabeheerders vorige week in een brandbrief op de vingers getikt. De inspectie vindt dat de bedrijven veel sneller moeten handelen als er ergens een trein strandt. Dit om de risico's op onderkoeling, oververhitting of uitdroging voor de inzittenden te beperken. Aanleiding voor de inspectie om de brief te schrijven is het incident met een gestrande trein van vorige week nabij Zaandam. De inspectie zegt aanwijzingen te hebben dat dit voorval geen incident betreft en dat dit soort situaties zich ook in de zomermaanden bij warm weer voordoen. Volgens de inspectie is dit in strijd met de Spoorwegwet, de vervoersconcessies en de Arbo-wet. De inspectie eist van de bedrijven dat een gestrande trein bij risicovolle weersomstandigheden binnen twee uur is versleept naar een station waar de passagiers kunnen worden opgevangen. De bedrijven moeten voor 10 januari aan de inspectie laten weten welke maatregelen zij hebben genomen naar aanleiding van deze brief. Anders komt de inspectie met sancties.

<< Nieuwere berichten

Laatste Nieuws