Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zoeken
NS Reizigers

NS vervangt Voordeelurenabonnement
10/04/2011 | Door: Erik Kruithof

De NS is van plan om per 1 augustus het Voordeelurenabonnement te vervangen door een aantal nieuwe abonnementen. Er komen speciale abonnementen voor reizigers die voornamelijk in de spits of buiten de spits reizen. Naast de ochtend spits (voor 9.00 uur) gaat men nu ook de avond spits (16.00-18.30 uur) hanteren. De volgende abonnementen zijn voorzien:
Lees verder >>

Geen toilet in SLT
20/03/2011 | Door: Erik Kruithof

De 131 nieuwe SLT treinen zullen niet worden voorzien van een toilet. De Tweede Kamer had hiertoe een motie aangenomen, maar minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vindt dit te duur. Volgens de minister zou het uitrusten van de treinen met een toilet ongeveer negentig miljoen euro gaan kosten. De minister gaat wel ProRail de opdracht gegeven op veertig stations een toilet te plaatsen. Daarnaast denkt de minister aan een WC-app om reizigers naar de toiletten op de stations te wijzen.

Record boete voor NS
09/03/2011 | Door: Erik Kruithof

De NS heeft een record boete van twee miljoen euro gekregen omdat zij niet heeft voldaan aan het prestatiecontract over 2010. Ook lukte het niet om in 2010 een punctualiteit van 93 procent te halen op de vijfminuten norm. De boete is wel voorwaardelijk. Als de NS in 2011 aan alle gestelde prestatie eisen voldoet kan de boete worden kwijtgescholden. Van de boete van 1,8 miljoen euro die de NS voor 2009 kreeg bleef maar een half miljoen staan door de resultaten uit 2010. Naast de NS krijgt ook ProRail een boete van onbekende hoogte voor de slechte informatie voorziening naar de reizigers. De maximale boete die binnen de huidige concessie kan worden gegeven bedraagt 2,75 miljoen euro per jaar.

Bijna botsing veroorzaakt door fout bij vertrek
01/03/2011 | Door: Erik Kruithof

De bijna botsing tussen twee reizigerstreinen op 23 juni 2010 bij Amersfoort is veroorzaakt door dat de conducteur van de vertrekkende trein ten onrechte de vertrekprocedure had ingezet. De machinist is hierop vervolgens vertrokken zonder het seinbeeld te controleren. Dit blijkt uit het onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat dat vandaag is gepubliceerd. De inspectie gaat bestuursrechtelijke maatregelen nemen tegen de NS omdat de NS na een aanrijding bij Gouda op 11 oktober 2008 had toegezegd maatregelen te nemen om problemen bij de vertrekprocedure op te lossen. Volgens de inspectie zijn deze maatregelen echter niet allemaal genomen.

Treinverkeer Utrecht gestremd
21/02/2011 | Door: Erik Kruithof

Vanwege een brandmelding in de Prorail verkeersleidingpost van Utrecht is het treinverkeer rondom Utrecht Centraal maandagochtend gestremd geraakt. De automatische brandmelder in de verkeersleidingpost van ProRail sloeg maandagochtend aan vanwege rookontwikkeling afkomstig van een naastgelegen hoogwerker. De verkeersleidingpost werd rond negen uur ontruimd, maar een kwartier later was deze alweer bemand. In november 2010 was er wel sprake van een brand in de verkeersleidingpost waardoor het treinverkeer toen uren stil lag.

NS draait financieel goed jaar
17/02/2011 | Door: Erik Kruithof

Ondanks alle winterperikelen en de gedaalde klant waardering heeft de NS in 2010 een financieel goed jaar gedraaid. Het bedrijf had minder last van de economische crisis en wist de kosten in de hand te houden. De nettowinst steeg met ruim 28 procent tot 149 miljoen euro. De omzet steeg met bijna 8 procent naar 3,52 miljard euro. Door alle verstoringen zijn de doelstellingen voor de punctualiteit niet gehaald. Volgens de vijfminutennorm reed 92,5 procent van de treinen op tijd, vergeleken met 92,8 procent in 2009.

NS vreest voor chaos tijdens Koninginnedag
14/02/2011 | Door: Erik Kruithof

De NS vreest dat het tijdens Koninginnedag een chaos wordt in de treinen van en naar de hoofdstad. Daarom heeft de NS de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan in een brandbrief gevraagd om hulp. De NS hoopt met de brief te bereiken dat bepaalde evenementen een uur eerder zullen stoppen, om zo een betere spreiding te krijgen van reizigers. Tevens vraagt de NS om extra inzet van politie en justitie.

Lagere klantenwaardering voor NS
07/02/2011 | Door: Erik Kruithof

In 2010 heeft 75 procent van de reizigers de NS een score van 7 of hoger gegeven. In 2009 was dit nog 78 procent van de reizigers. De daling in tevredenheid heeft voornamelijk te maken met de winterperikelen op het spoor aan het begin en het einde van 2010. Ook de staking onder het schoonmaakpersoneel die voor vuile treinen en stations zorgde is een oorzaak voor de lagere waardering. Het lagere oordeel van de NS-klanten is vooral terug te zien in het onderdeel op tijd rijden. Dit oordeel daalde van 56 procent naar 52 procent in 2010.

NS materieel weer op sterkte
25/01/2011 | Door: Erik Kruithof

De NS heeft alle treinen die tijdens de sneeuw periode eind 2010 defect zijn geraakt weer hersteld. Eerder verwachte de NS hiervoor nog heel januari nodig te hebben.



Rover ontevreden over compensatie NS
06/01/2011 | Door: Erik Kruithof

Reizigersvereniging Rover vindt compensatie die de NS biedt aan haar klanten voor de gevolgen van het winterweer onvoldoende. Volgens Rover is de compensatieregeling er te veel op gericht om reizigers uit de spits te houden terwijl de meeste reizigers toch aan de spits vast zitten. Rover zegt dat het de NS zou sieren om hun vaste klanten daadwerkelijk te compenseren voor de slechte diensten die de afgelopen weken geleverd zijn.

<< Nieuwere berichten | Oudere berichten >>

Laatste Nieuws