Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zoeken
DB AG

DB Regio wint aanbesteding Rijnland-Palts
20/07/2011 | Door: Niels Kruithof

DB Regio (Südwest) heeft de aanbesteding van Rijnland-Palts voor het zogenaamde "RE - Netz Südwest E-Traktion" gewonnen. Deze aanbesteding betreft de met elektrische tractie gereden Regionalexpress lijnen RE 1 Koblenz - Trier (-Luxembourg) - Saarbrücken - Ludwigshafen – Mannheim, RE 2 Koblenz – Frankfurt, RE 4 Mainz - Ludwigshafen – Karlsruhe en RE 7 Mainz - Ludwigshafen – Mannheim. Op deze trajecten rijdt momenteel ook al DB Regio. De aanbesteding omvat in totaal ongeveer 5,7 miljoen treinkilometers per jaar.

Vanaf december 2014 zullen op de genoemde trajecten vijfdelige treinstellen van het type FLIRT van fabrikant Stadler worden ingezet. Bij de RE 1 zullen deze treinstellen tussen Koblenz en Trier gezamenlijk worden ingezet met de treinstellen van het type KISS van de CFL. Dit zijn dubbeldekstreinstellen die tevens van Stadler komen. Tussen Koblenz en Luxemburg/Saarbrücken zal in een uurdienst worden gaan gereden, waarbij telkens in Trier gesplitst en gecombineerd wordt voor de treindelen naar Luxemburg en richting Saarbrücken. Met de rechtstreekse regionale dienst vanuit Luxemburg naar Koblenz moet voor de doorgaande treinreizigers de aansluiting op het langeafstandsnet van de DB AG zeker gesteld worden. De huidige Intercity dienst tussen Luxemburg, Koblenz en verder richting Keulen zal namelijk per december dit jaar worden uitgedund en mogelijk verdwijnt de Intercity in de toekomst helemaal.

<< Nieuwsoverzicht DB AG

Laatste Artikelen