Talgo Hoteltreinen
Door: Niels Kruithof
Datum: 22/02/2004
Talgo III RD
Talgo slaaprijtuig TWL3g-303 te
Paris-Austerlitz, zomer 1986. C.
Torrego |
|
Zoals al eerder vermeld werd de Talgo III RD besteld om
eindelijk diensten zonder overstappen tussen Spanje en Frankrijk te kunnen
realiseren. Er werden 113 rijtuigen geleverd. Met ingang van 1 juni 1969
werd met dit materieel de TEE Madrid - Genève gereden. In 1974 werd met
de eerste door een Talgo gereden nachttrein in de internationale dienst
gestart.
Onder de naam "Barcelona-Talgo" werd een directe
trein van Barcelona Sants naar Paris-Austerlitz ingelegd. Zo kon
vergeleken de tot dan toe ingezette treinen een uur reistijd gespaard
worden. Deze |
gewone treinen bestonden uit Frans materieel waarbij de
wielen aan de Spaans/Franse grens met spierkracht omgespoord moesten
worden. |
De rijtuigen van de Talgo III RD waren 11,1 meter lang en 3,227 meter hoog.
Het materieel was vanaf de indienststelling op zowel het Spaanse als Franse net
toegelaten voor snelheden tot de 140 km/u. Later werd door de SNCF ook snelheden
tot de 150 km/u toegestaan, mits de statische weerstandsrem van de trekkende loc
functioneerde. Vanaf 1994 werd tevens de maximum snelheid in Spanje verhoogd tot
160 km/u, maar sinds 1999 was dit weer verboden en gold de oorspronkelijke
maximum snelheid weer.
Met de indienstname van de Talgo 5 in 1981 verdween het materieel van
de buitenlandse routes. Op binnenlandse routes werd het in 2001 nog zeer beperkt
ingezet.
Talgo 4 >>
|