Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zoeken
Talgo Hoteltreinen

Door: Niels Kruithof
Datum: 22/02/2004

Talgo III RD


Talgo slaaprijtuig TWL3g-303 te Paris-Austerlitz, zomer 1986. C. Torrego
Zoals al eerder vermeld werd de Talgo III RD besteld om eindelijk diensten zonder overstappen tussen Spanje en Frankrijk te kunnen realiseren. Er werden 113 rijtuigen geleverd. Met ingang van 1 juni 1969 werd met dit materieel de TEE Madrid - Genève gereden. In 1974 werd met de eerste door een Talgo gereden nachttrein in de internationale dienst gestart.

Onder de naam "Barcelona-Talgo" werd een directe trein van Barcelona Sants naar Paris-Austerlitz ingelegd. Zo kon vergeleken de tot dan toe ingezette treinen een uur reistijd gespaard worden. Deze

gewone treinen bestonden uit Frans materieel waarbij de wielen aan de Spaans/Franse grens met spierkracht omgespoord moesten worden.

De rijtuigen van de Talgo III RD waren 11,1 meter lang en 3,227 meter hoog. Het materieel was vanaf de indienststelling op zowel het Spaanse als Franse net toegelaten voor snelheden tot de 140 km/u. Later werd door de SNCF ook snelheden tot de 150 km/u toegestaan, mits de statische weerstandsrem van de trekkende loc functioneerde. Vanaf 1994 werd tevens de maximum snelheid in Spanje verhoogd tot 160 km/u, maar sinds 1999 was dit weer verboden en gold de oorspronkelijke maximum snelheid weer.

Met de indienstname van de Talgo 5 in 1981 verdween het materieel van de buitenlandse routes. Op binnenlandse routes werd het in 2001 nog zeer beperkt ingezet.

Talgo 4 >>

Laatste Artikelen