De Glacier-Express
Door: Erik Kruithof
Datum: 14/12/2000
Van Brig naar het eindpunt Zermatt (BVZ)
Na een remproef vervolgt de Glacier-Express zijn reis naar
Visp (651 m) langs de sporen van de SBB en even verder die van de BLS-Bahn
richting Spiez - Thun - Bern. Op het nu bereikte station Visp bevindt zich
ook een werkplaats van de BVZ. Vervolgens volgt de trein zijn weg langs de
Vispa tot Ackersand. Hier begint het eerste tandradspoor van de BVZ met
een stijging van 125 ‰. De volgende stop is Stalden-Saas (799 m).
Al snel is vanuit de trein de ingang van het Saastal te herkennen dat
naar het vakantieoord Saas-Fee (1798 m) voert. Na zes kleinere tunnels en
meerdere bruggen bereikt de Glacier-Express Kalpertran (897 m). Vanaf hier
gaat het verder met tandrad naar St. Niklaus (1127 m).
Vervolgens gaat het bergafwaarts richting Herbriggen. Direct na Herbriggen
rijdt de trein langs een enorme steen partij van 15 miljoen m³ die op 18
april en 9 mei 1991 met een lawine het traject vernielde.
Snel bereikt de trein vervolgens het dorp Täsch (1438 m) waar bezoekers |
|
Glacier Express D te Brig, 30
augustus 2000. E. Kruithof |
van
Zermatt hun auto moeten achterlaten, en met een pendeltrein naar Zermatt gaan.
Van Täsch is het nog maar een wipje naar het overdekte station van Zermatt
(1605 m), dit tegen de lawines. Tussen Täsch en Zermatt rijd de trein
grotendeels door lawinegalerijen.
|
|
Met de aankomst in het autovrije Zermatt zit de bijna 300
Km lange reis erop, en zal de trein worden afgerangeerd en binnen worden
geparkeerd om zo de volgende dag weer naar St. Moritz te vertrekken.
De 1e klas Glacier Express K, als trein 540, bij nadering van Zermatt, 1
september 2000. E. Kruithof
|
Geraadpleegde bronnen:
- Eigen waarnemingen
- www.bvz.ch
- www.fo-bahn.ch
- www.rhb.ch
- www.glacierexpress.ch
- Rail-Info Schweiz
- Ralph Börret, Thomas Küstner, Beat Moser, Glacier-Express 2000 (1/2000),
Hermann Merker Verlag GmbH
|