De Glacier-Express
Door: Erik Kruithof
Datum: 14/12/2000
Van Disentis naar Brig (FO)
De nu volgende 100 Km zal de Glacier-Express de meer dan 2.000 meter hoge
Oberalppass bedwingen en zal daarbij stijgings- en dalingspromillages tot 110
‰ moeten overwinnen. Direct na Disentis gaat de trein over op tandrand,
waarbij de trein maximaal 35 Km per uur mag rijden. De route volgt langs de
Vorderrhein naar het kruisingsstation Segas (1276 m) waar de trein uit Zermatt
de doorvaart afwacht.
De Oberalppass zoals deze
vanuit de Glacier Express is te bewonderen. E.
Kruithof |
|
Na Segas volgt het vakantie gebied van Sedrun (1441 m).
Sedrun wordt in het winterseizoen, als de wegen versperd zijn, dagelijks
gebruikt als autoverlaat station. De Glacier-Express gaat verder over
Rueras naar Dieni (1452 m). Vervolgens wacht er een klim van 592 meter,
die in 20 minuten zal worden voltooid. Diep in het dal loopt een smalle
beek, de jonge Vorderrhein. In het zuiden verschijnt er de grote muur
van de Curnera-Strausees, die voor de stroomopwekking zorgt. Na enkele
lawinegalerijen bereikt de trein het op Oberalppas hoogte gelegen station
Oberalpaßhöhe-Calmot (2033 m), het hoogste punt van de reis. Snel naar
dit station wordt de kantongrens tussen de kantons Graubünden en Uri
overschreden. |
Opnieuw gaat de Glacier-Express over op tandrad: de daling naar Andermatt
begint. Voorbij Nätschen (1843 m) rijdt de trein dalwaards en is een
eerste blik op het modelspoor achtige Andermatt te richten. Na een scherpe
keertunnel en enkele scherpe bogen heeft de trein weer de dalhoogte
bereikt, en rolt het station van Andermatt binnen (1436 m), na 25 minuten
op de pas verbleven te hebben.
Vanuit Andermatt gaat ook het traject naar Göschenen dat een stijging kent van 179 ‰ en
maar 3,752 Km lang is. Na vertrek gaat de Glacier-Express op weg naar Brig en Zermatt. De trein
passeert Dorf Hospental (1452 m). Direct na Hospental gaat de trein over de
|
|
Een Glacier Express als trein
904 op weg naar St. Moritz tijdens zijn klim naar de Oberalppass, 30
augustus 2000. E.
Kruithof
|
bekende Richlerenbrücke. Gelijk aansluitend word Zumdorf, het kleinste
dorp van Zwitserland voorbij gereden. Na enkele bruggen komt de trein in
het kleine dorp Realp (1538 m), de laatste plaats voordat de trein in de
15,44 Km lange Furka-Basistunnel |
verdwijnt.
In Realp bevindt zich ook het autoverlaadstation voor de autotreinen door de
Furka-Basistunnel naar Oberwald in Wallis. De Glacier-Express verblijft
ongeveer 20 minuten in 's werelds langste meterspoortunnel, die na
9 jaar bouwen in 1982 geopend werd. De tunnel is enkelsporig, maar
beschikt over twee volautomatische kruisingen. Vroeger reed de
Glacier-Express over de Furkapass, waardoor het alleen in de zomer mogelijk
was de trein te laten rijden. |
|
Zicht op het station van
Andermatt, 24 augustus 2000. E.
Kruithof |
Glacier Express G als trein 903
vlak voor station Andermatt, 30 augustus 2000.
E. Kruithof |
|
Wel doet men er alles aan om het oude traject te herstellen. Na de tunnel
gaat de trein over de Goneri en de Rhone om zo in Oberwald (1366 m) te
stoppen. Oberwald is net als Realp een autoverlaadstation. Met de aankomst
in Oberwald is de trein ook in het laatste kanton van de reis aangekomen,
dit is Wallis.
De trein glijdt als het ware langs de oevers van de Rhone door het Goms
op weg naar Obergesteln (1353 m). In 1866 is dit dorp in
zijn geheel volledig afgebrand. Even later word Ulrichen bereikt om
vervolgens via Reckingen (1315 m), Gluringen, Biel en Blitzingen in
Niederwald aan te komen.
|
Vanaf Niederwald (1243 m) gaat het verder dalwaards via Fürgangen-Ballwald
(1202 m) naar Fiesch, waar het tandradspoor een dalingspromillage van 90 ‰
heeft. Fiesch (1062 m) ligt aan het grootste autovrij alpengebied van
Zwitserland. Halfweg van Lax (1045 m) moet de trein de afdaling van Grengiols
bedwingen. Dit is uitsluitend mogelijk door het gebruik van tandradspoor, een
595 meter lange 270º keertunnel waar de trein 154 meter in daalt, en een
viaduct over de Rhone, de hoogste van de FO. Na Grengiols daalt de trein verder
naar Betten (842 m), dat op een van de trein niet zichtbaar terras ligt (1212
m).
Nu Brig (678 m) bijna bereikt is word de waterkrachtcentrale zichtbaar die de
FO, de BVZ en de SBB (gedeeltelijk) van stroom voorziet. Na de in 1999
ingerichte kruisingsplaats Bitsch zijn aan de linkerzijde de beiden
portaalbouwwerken van de Simplon-Bahntunnel te herkennen, die Brig met
Domodosola verbind, de derde langste tunnel ter wereld.
Nog 1 keer kruist de Glacier-Express de Rhone om vervolgens onder de rails
van de BLS-Lötschbergbahn en de SBB-Rhonetal-Strecke door het station van Brig
binnen te rijden. In Brig maakt de trein kop en word de FO-loc vervangen door
een BVZ-loc die de tractie van het laatste stuk van de reis zal verzorgen.
Van Brig naar het eindpunt Zermatt (BVZ) >>
|