Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zoeken
De Glacier-Express

Door: Erik Kruithof
Datum: 14/12/2000

Van Disentis naar Brig (FO)
De nu volgende 100 Km zal de Glacier-Express de meer dan 2.000 meter hoge Oberalppass bedwingen en zal daarbij stijgings- en dalingspromillages tot 110 ‰ moeten overwinnen. Direct na Disentis gaat de trein over op tandrand, waarbij de trein maximaal 35 Km per uur mag rijden. De route volgt langs de Vorderrhein naar het kruisingsstation Segas (1276 m) waar de trein uit Zermatt de doorvaart afwacht.



De Oberalppass zoals deze vanuit de Glacier Express is te bewonderen.
E. Kruithof
Na Segas volgt het vakantie gebied van Sedrun (1441 m). Sedrun wordt in het winterseizoen, als de wegen versperd zijn, dagelijks gebruikt als autoverlaat station. De Glacier-Express gaat verder over Rueras naar Dieni (1452 m). Vervolgens wacht er een klim van 592 meter, die in 20 minuten zal worden voltooid. Diep in het dal loopt een smalle beek, de jonge Vorderrhein. In het zuiden verschijnt er de grote muur van de Curnera-Strausees, die voor de stroomopwekking zorgt. Na enkele lawinegalerijen bereikt de trein het op Oberalppas hoogte gelegen station Oberalpaßhöhe-Calmot (2033 m), het hoogste punt van de reis. Snel naar dit station wordt de kantongrens tussen de kantons Graubünden en Uri overschreden.

Opnieuw gaat de Glacier-Express over op tandrad: de daling naar Andermatt begint. Voorbij Nätschen (1843 m) rijdt de trein dalwaards en is een eerste blik op het modelspoor achtige Andermatt te richten. Na een scherpe keertunnel en enkele scherpe bogen heeft de trein weer de dalhoogte bereikt, en rolt het station van Andermatt binnen (1436 m), na 25 minuten op de pas verbleven te hebben.

Vanuit Andermatt gaat ook het traject naar Göschenen dat een stijging kent van 179 ‰ en maar 3,752 Km lang is. Na vertrek gaat de Glacier-Express op weg naar Brig en Zermatt. De trein passeert Dorf Hospental (1452 m). Direct na Hospental gaat de trein over de



Een Glacier Express als trein 904 op weg naar St. Moritz tijdens zijn klim naar de Oberalppass, 30 augustus 2000.
E. Kruithof
bekende Richlerenbrücke. Gelijk aansluitend word Zumdorf, het kleinste dorp van Zwitserland voorbij gereden. Na enkele bruggen komt de trein in het kleine dorp Realp (1538 m), de laatste plaats voordat de trein in de 15,44 Km lange Furka-Basistunnel
verdwijnt.

In Realp bevindt zich ook het autoverlaadstation voor de autotreinen door de Furka-Basistunnel naar Oberwald in Wallis. De Glacier-Express verblijft ongeveer 20 minuten in 's werelds langste meterspoortunnel, die na
9 jaar bouwen in 1982 geopend werd. De tunnel is enkelsporig, maar beschikt over twee volautomatische kruisingen. Vroeger reed de Glacier-Express over de Furkapass, waardoor het alleen in de zomer mogelijk was de trein te laten rijden.



Zicht op het station van Andermatt, 24 augustus 2000.
E. Kruithof


Glacier Express G als trein 903 vlak voor station Andermatt, 30 augustus 2000.
E. Kruithof

Wel doet men er alles aan om het oude traject te herstellen. Na de tunnel gaat de trein over de Goneri en de Rhone om zo in Oberwald (1366 m) te stoppen. Oberwald is net als Realp een autoverlaadstation. Met de aankomst in Oberwald is de trein ook in het laatste kanton van de reis aangekomen, dit is Wallis.

De trein glijdt als het ware langs de oevers van de Rhone door het Goms op weg naar Obergesteln (1353 m). In 1866 is dit dorp in zijn geheel volledig afgebrand. Even later word Ulrichen bereikt om vervolgens via Reckingen (1315 m), Gluringen, Biel en Blitzingen in Niederwald aan te komen.

Vanaf Niederwald (1243 m) gaat het verder dalwaards via Fürgangen-Ballwald (1202 m) naar Fiesch, waar het tandradspoor een dalingspromillage van 90 ‰ heeft. Fiesch (1062 m) ligt aan het grootste autovrij alpengebied van Zwitserland. Halfweg van Lax (1045 m) moet de trein de afdaling van Grengiols bedwingen. Dit is uitsluitend mogelijk door het gebruik van tandradspoor, een 595 meter lange 270º keertunnel waar de trein 154 meter in daalt, en een viaduct over de Rhone, de hoogste van de FO. Na Grengiols daalt de trein verder naar Betten (842 m), dat op een van de trein niet zichtbaar terras ligt (1212 m).

Nu Brig (678 m) bijna bereikt is word de waterkrachtcentrale zichtbaar die de FO, de BVZ en de SBB (gedeeltelijk) van stroom voorziet. Na de in 1999 ingerichte kruisingsplaats Bitsch zijn aan de linkerzijde de beiden portaalbouwwerken van de Simplon-Bahntunnel te herkennen, die Brig met Domodosola verbind, de derde langste tunnel ter wereld.

Nog 1 keer kruist de Glacier-Express de Rhone om vervolgens onder de rails van de BLS-Lötschbergbahn en de SBB-Rhonetal-Strecke door het station van Brig binnen te rijden. In Brig maakt de trein kop en word de FO-loc vervangen door een BVZ-loc die de tractie van het laatste stuk van de reis zal verzorgen.

Van Brig naar het eindpunt Zermatt (BVZ) >>

Laatste Artikelen