Deze website maakt onderdeel uit van het historische archief van SGSP.nl. Kijk op www.sgsp.nl voor een overzicht van ons actuele aanbod.
 Deze historische website wordt niet langer bijgewerkt met actuele onderwerpen of aangepast aan moderne technische eisen.
Zoeken
De Brig-Visp-Zermatt-bahn

Door: Erik Kruithof
Datum: 24/10/2000

Materieel

Stoomlocomotieven:

HG 2/3
Omdat een spoorlijn zonder trein niet veel voorstelt bouwde SLM Winterthur in 1890 vier tandradlocomotieven. Deze locs 1 t/m 4 droegen de namen "Matterhorn", "Monta Rosa", "Mischabel" en "Gornergrat". In 1893 werd de "Saint Théodule" besteld. En van 1902 tot en met 1908 kwamen er nog drie machines van het zelfde type in dienst, de "Weißhorn", "Breithorn" en de "Lyskamm". Deze kleine locomotieven hadden een horizontaal geplaatste ketel. De locomotieven hadden door de gebruikte techniek een groot verbruik, maar omdat de tandrad stukken relatief kort zijn had de ketel toch voldoende inhoud. In de regel hadden deze machines een trekkracht van ongeveer 45 ton. De HG 2/3 had een maximale snelheid van ongeveer 25 km/h, en 7 km/h met tandrad. Vanaf 1920 werden wegens het toenemende verkeer duwlocomotieven ingezet, die via fluit signalen contact hielden met de voorste loc. Na de elektrificering in 1929 werden de locomotieven "Matterhorn", "Monta Rosa", "Mischabel", "Gornergrat" en "Saint Théodule" buiten dienst gesteld, en in 1935 volgde de "Lyskamm". De "Breirhorn" en de "Weißhorn" bleven behouden, en doen nu dienst als museumloc van de BVZ respectievelijk Dampfbahn Furka-Bergstrecke (DFB).

Elektrische locomotieven:

HGe 4/4 I
In 1929 en 1930 werden de 5 locomotieven van de serie HGe 4/4 I onder de nummers 11 t/m 15 in dienst gesteld. Deze locomotieven werden geleverd door Maschinenfabrik Oerlikon en hadden een vermogen van 680 kW en werden uitgerust met een bagageafdeling. Het gewicht van deze locomotieven bedroeg 45 ton en ze hadden een trekkracht van 60 ton. Deze serie kreeg een maximale snelheid van 45 km/h en 16 km/h met tandrad op een helling van 100 ‰. In 1938 werd loc 16 besteld die in grote mate overeenkwam met loc 11 t/m 15. Loc 16 was een prototype voor de in dezelfde bouwwijze aan de FO geleverde locomotieven Nr 31 t/m 37, die in uiterlijk erg verschillen van loc 11 t/m 15, de BVZ krokodillen (zie afbeeldingen). Loc 11 t/m 14 zijn als reserve en historische locomotieven behouden. Loc 15 zou in een dieselelektrische loc HGm 4/4 omgebouwd worden, en loc 16 voor eenmansbediening in het pendelverkeer nadat deze onder een instorting bedolven werd.

Furka Oberalp loc HGe 4/4 I Nr 33 , 27 augustus 2000.
E. Kruithof


Een BVZ loc uit de serie Hge 4/4 II als kracht-leverancier voor de Glacier Express G, hier te Visp, 31 augustus 2000.
E. Kruithof
HGe 4/4 II
In 1990 werden 5 meersystemen locomotieven van de serie HGe 4/4 II in dienst gesteld ter vervanging van de verouderden HGe 4/4 I'en die niet meer instaat waren de dienstregeling te rijden. De nieuwe HGe 4/4 II stamt uit een serie van 21 locomotieven; 8 kwamen er in 1986 op de SBB Brünig lijn; 8 in 1986 bij de FO en 5 bij de BVZ in 1990. De HGe 4/4 II heeft een vermogen van 1932 kW en een maximale snelheid van 90 km/h en 35 km/h met tandrad. Zijn trekkracht is 130 ton en hij word in zowel de personen- als de goederendienst ingezet. De locomotieven kregen bij de BVZ de namen "Matterhorn", "Monta Rosa", "Dom", "Täschhorn" en " Dent Blanche". De HGe 4/4 II is de nieuwste locomotief van de BVZ.

Motorwagens:

ABDeh 6/6
In de zestigerjaren werden de zesassige motorwagens 2031 en 2032 van de serie ABDeh 6/6 in dienst genomen. Deze motorwagens worden vooral in de zware personendienst ingezet, en kan 125 ton trekken. Het gewicht van de ABDeh 6/6 bedroeg 71 ton. Met een vermogen van 880 kW konden ze een maximale snelheid van 55 km/h bereiken, en 30 km/h met tandrad. Deze twee motorwagens

werden uitgerust met een Vacuümrem die ondersteund werd door een persluchtrem op de banden. De tractie wordt geleverd door 3 in serie geschakelde tractiemotoren.

ABDeh 8/8
De motorwagens 2041 t/m 2043 van de serie ABDeh 8/8 komen in grote mate overeen met die van de serie ABDeh 6/6. De belangrijkste kenmerken zijn: een treklast van 175 ton; een gewicht van 86 ton; een vermogen van 1180 kW en een maximale snelheid van 55 km/h en 30 km/h met tandrad. De wagens 2041 t/m 2043 zijn achtassig uitgevoerd en dragen de namen "Brig", "Visp" en "Zermatt".

Deh 4/4
In 1975 werden 4 motorwagens met bagage afdeling van de serie Deh 4/4 in dienst gesteld met als nummers 21 t/m 24. Deze wagens dragen de namen "Stalden", "Sankt Niklaus", "Randa" en "Täsch". Met een vermogen van 1095 kW kunnen ze een maximale snelheid van 65 km/h, en 35 km/h op tandrad, bereiken. Hun gewicht is 49 ton en ze kunnen tot 90 ton trekken. Deze motorwagens worden vooral in het pendelverkeer ingezet, maar ook in de goederendienst.


Een groep goederen wagens van de BVZ Zermatt bahn op het overgangsspoor naar de Gornergradbahn te Zermatt, 1 september 2000.
E. Kruithof

Jaartallen:
In de volgende tabel staat in grote lijnen aangegeven wat er per jaar aan materieel door de Zermatt-bahn gekocht is.

1890 vier stoomlocomotieven HG 2/3
1893 een stoomlocomotief HG 2/3
1902-1908 drie stoomlocomotieven HG 2/3
1929 vier locomotieven HGe 4/4 I
1930 een locomotief HGe 4/4 I
1938 een locomotief HGe 4/4 I (loc 16)
1955 vijf personenwagens
1960 twee stellen ABDeh 6/6, een 1e klas en drie 2e klas wagens
1963 tien 2e klas wagens
1965 drie stellen ABDeh 8/8
1968 vier 2e klas wagens
1974 vier 1e klas wagens
1975 vier motorwagens Deh 4/4, vier 2e klas wagens, vier stuurstandwagens en twee rangeerlocs
1986 vier Kofferkuliwagen voor het pendelverkeer met een omgebouwde ABDeh 6/6
1987 een nieuwe sneeuwruimer voor Visp-Zermatt
1990 twee Kofferkuliwagen voor het pendelverkeer met de omgebouwde loc 16 en vijf nieuwe locomotieven HGe 4/4 II

Geraadpleegde bronnen:
- Eigen waarnemingen
- www.bvz.ch
- Dr. J. Giese, C. Asmus, Eisenbahnen zum Matterhorn (2/1991), Hermann Merker Verlag GmbH
- Ralph Börret, Thomas Küstner, Beat Moser, Glacier-Express 2000 (1/2000),
Hermann Merker Verlag GmbH

Laatste Artikelen