De Brig-Visp-Zermatt-bahn
Door: Erik Kruithof
Datum: 24/10/2000
Materieel
Stoomlocomotieven:
HG 2/3
Omdat een spoorlijn zonder trein niet veel voorstelt bouwde SLM
Winterthur in 1890 vier tandradlocomotieven. Deze locs 1 t/m 4 droegen de namen
"Matterhorn", "Monta Rosa", "Mischabel" en "Gornergrat".
In 1893 werd de "Saint Théodule" besteld. En van 1902 tot en met 1908
kwamen er nog drie machines van het zelfde type in dienst, de "Weißhorn",
"Breithorn" en de "Lyskamm". Deze kleine locomotieven hadden
een horizontaal geplaatste ketel. De locomotieven hadden door de gebruikte
techniek een groot verbruik, maar omdat de tandrad stukken relatief kort zijn
had de ketel toch voldoende inhoud. In de regel hadden deze machines een
trekkracht van ongeveer 45 ton. De HG 2/3 had een maximale snelheid van ongeveer
25 km/h, en 7 km/h met tandrad. Vanaf 1920 werden wegens het toenemende verkeer
duwlocomotieven ingezet, die via fluit signalen contact hielden met de voorste
loc. Na de elektrificering in 1929 werden de locomotieven "Matterhorn",
"Monta Rosa", "Mischabel", "Gornergrat" en
"Saint Théodule" buiten dienst gesteld, en in 1935 volgde de "Lyskamm".
De "Breirhorn" en de "Weißhorn" bleven behouden, en doen nu
dienst als museumloc van de BVZ respectievelijk Dampfbahn Furka-Bergstrecke (DFB).
Elektrische locomotieven:
HGe 4/4 I
In 1929 en 1930 werden de 5 locomotieven van de serie HGe 4/4 I onder de
nummers 11 t/m 15 in dienst gesteld. Deze locomotieven werden geleverd
door Maschinenfabrik Oerlikon en hadden een vermogen van 680 kW en werden
uitgerust met een bagageafdeling.
Het gewicht van deze locomotieven bedroeg 45 ton en ze hadden een
trekkracht van 60 ton. Deze serie kreeg een maximale snelheid van 45 km/h
en 16 km/h met tandrad op een helling van 100 ‰. In 1938 werd loc 16
besteld die in grote mate overeenkwam met loc 11 t/m 15. Loc 16 was een
prototype voor de in dezelfde bouwwijze aan de FO geleverde locomotieven Nr 31
t/m 37, die in uiterlijk erg verschillen van loc 11 t/m 15, de BVZ
krokodillen (zie afbeeldingen). Loc 11 t/m 14 zijn als reserve en
historische locomotieven behouden. Loc 15 zou in een dieselelektrische loc
HGm 4/4 omgebouwd worden, en loc 16 voor eenmansbediening in het pendelverkeer nadat deze onder een instorting bedolven
werd. |
|
Furka Oberalp loc HGe 4/4 I Nr
33 , 27 augustus 2000. E.
Kruithof |
Een BVZ loc uit de serie Hge
4/4 II als kracht-leverancier voor de Glacier Express G, hier te Visp, 31
augustus 2000. E.
Kruithof |
|
HGe 4/4 II
In 1990 werden 5 meersystemen locomotieven van de serie HGe 4/4 II in
dienst gesteld ter vervanging van de verouderden HGe 4/4 I'en die niet
meer instaat waren de dienstregeling te rijden. De nieuwe HGe 4/4 II stamt
uit een serie van 21 locomotieven; 8 kwamen er in 1986 op de SBB Brünig
lijn; 8 in 1986 bij de FO en 5 bij de BVZ in 1990. De HGe 4/4 II heeft een
vermogen van 1932 kW en een maximale snelheid van 90 km/h en 35 km/h met
tandrad. Zijn trekkracht is 130 ton en hij word in zowel de personen- als
de goederendienst ingezet. De locomotieven kregen bij de BVZ de namen
"Matterhorn", "Monta Rosa", "Dom", "Täschhorn"
en " Dent Blanche". De HGe 4/4 II is de nieuwste locomotief van
de BVZ.
Motorwagens:
ABDeh 6/6
In de zestigerjaren werden de zesassige motorwagens 2031 en 2032 van de serie
ABDeh 6/6 in dienst genomen. Deze motorwagens worden vooral in de zware
personendienst ingezet, en kan 125 ton trekken. Het gewicht van de ABDeh 6/6
bedroeg 71 ton. Met een vermogen van 880 kW konden ze een maximale snelheid van
55 km/h bereiken, en 30 km/h met tandrad. Deze twee motorwagens |
|
werden uitgerust
met een Vacuümrem die ondersteund werd door een persluchtrem op de banden. De
tractie wordt geleverd door 3 in serie geschakelde tractiemotoren.
ABDeh 8/8
De motorwagens 2041 t/m 2043 van de serie ABDeh 8/8 komen in grote mate
overeen met die van de serie ABDeh 6/6. De belangrijkste kenmerken zijn:
een treklast van 175 ton; een gewicht van 86 ton; een vermogen van 1180 kW
en een maximale snelheid van 55 km/h en 30 km/h met tandrad. De
wagens 2041 t/m 2043 zijn achtassig uitgevoerd en dragen de namen "Brig",
"Visp" en "Zermatt".
Deh 4/4
In 1975 werden 4 motorwagens met bagage afdeling van de serie Deh 4/4 in
dienst gesteld met als nummers 21 t/m 24. Deze wagens dragen de namen
"Stalden", "Sankt Niklaus", "Randa" en
"Täsch". Met een vermogen van 1095 kW kunnen ze een maximale
snelheid van 65 km/h, en 35 km/h op tandrad, bereiken. Hun gewicht is 49
ton en ze kunnen tot 90 ton trekken. Deze motorwagens worden vooral in het pendelverkeer ingezet, maar
ook in de goederendienst. |
|
Een groep goederen wagens van
de BVZ Zermatt bahn op het overgangsspoor naar de Gornergradbahn te
Zermatt, 1 september 2000. E.
Kruithof |
Jaartallen:
In de volgende tabel staat in grote lijnen aangegeven wat er per jaar aan materieel
door de Zermatt-bahn gekocht is.
1890 |
vier stoomlocomotieven HG 2/3 |
1893 |
een stoomlocomotief HG 2/3 |
1902-1908 |
drie stoomlocomotieven HG 2/3 |
1929 |
vier locomotieven HGe 4/4 I |
1930 |
een locomotief HGe 4/4 I |
1938 |
een locomotief HGe 4/4 I (loc 16) |
1955 |
vijf personenwagens |
1960 |
twee stellen ABDeh 6/6, een 1e klas en drie
2e klas wagens |
1963 |
tien 2e klas wagens |
1965 |
drie stellen ABDeh 8/8 |
1968 |
vier 2e klas wagens |
1974 |
vier 1e klas wagens |
1975 |
vier motorwagens Deh 4/4, vier 2e klas
wagens, vier stuurstandwagens en twee rangeerlocs |
1986 |
vier Kofferkuliwagen voor het pendelverkeer
met een omgebouwde ABDeh 6/6 |
1987 |
een nieuwe sneeuwruimer voor Visp-Zermatt |
1990 |
twee Kofferkuliwagen voor het pendelverkeer
met de omgebouwde loc 16 en vijf nieuwe locomotieven HGe 4/4 II
|
Geraadpleegde bronnen:
- Eigen waarnemingen
- www.bvz.ch
- Dr. J. Giese, C. Asmus, Eisenbahnen zum Matterhorn (2/1991),
Hermann Merker Verlag GmbH
- Ralph Börret, Thomas Küstner, Beat Moser, Glacier-Express 2000 (1/2000),
Hermann Merker Verlag GmbH
|