De Brig-Visp-Zermatt-bahn
Door: Erik Kruithof
Datum: 24/10/2000
Van WOII tot heden
Na 1955 groeide het aantal reizigers van rond de 270.000 naar de 2,6 miljoen
in 1991. Tussen 1948 en 1950 liep het reizigers aanbod weer wat terug door een
tyfusepidemie in Zermatt. De grens van 1 miljoen reizigers werd in 1962
gepasseerd en in 1977 de grens van 2 miljoen reizigers. De 3 miljoen grens zou
in 1992 gepasseerd worden. In de jaren vijftig was er vooral in het
winterseizoen een sterke toename van reizigers. In 1960 waren er zelfs meer
reizigers in de winder dan de zomer. In 1963 en 1974/79 was er weer een
terugloop van reizigers door een oliecrisis in die jaren. Door het aanpassen van
de tarieven aan die van de SBB gaf in 1957 bij de BVZ een tarief reducering van
ongeveer 25%.
Van 1945 tot 1955 was het goederen verkeer, ten opzichte van de 10.000 ton
grens van voor de oorlog, verdubbeld. Door dat men in 1955 begon met de
bouw van twee waterkracht centrales in het Niklausdal, nam het
goederenvervoer toe tot 90.000 ton in 1957. In de zestiger- en
zeventigerjaren schommelde het aanbod om de 50.000 ton. Deze daling was
het gevolg van de wegenbouw en de openstelling van de weg van Täsch naar
Zermatt voor werkverkeer.
De wegenbouw had ook een positief effect, want door de openstelling van
de weg tot Täsch nam het personenverkeer in 1972 sterk toe. Dit kwam
vooral doordat men de auto in Täsch moest parkeren en met de trein of te
voet verder naar Zermatt moest gaan. In 1972 werden hierom ook voor het
eerst speciale pendeltreinen tussen Täsch en Zermatt ingezet. Het aantal pendeltreinen verhoogde zich
van 3.382 in 1972 tot 28.704 in 1989. Samen met de van Brig of Visp
komende treinen komt dit op 43.548 treinen tussen Täsch en Zermatt. Heden
vervoeren de in een 20-minutendienst rijdende pendeltreinen ongeveer 1,5
miljoen reizigers per jaar. |
|
De 1e klas Glacier Express K,
als trein 540, bij nadering van Zermatt,
1 september 2000.
E. Kruithof |
Ook na de Tweede Wereldoorlog bleef de BVZ, ondanks lawinegalerijen, last
houden van natuurinvloeden. Zo ook in mei en april van 1991 toen twee lawines
het traject tussen Herbriggen en Randa verwoesten. De heropbouw duurde tot de
herfst, waardoor het in juli geplande 100 jarige jubileum uitgesteld moest
worden. Ook in oktober 2000 moest de dienst worden stilgelegd door een
modderlawine in Brig en wateroverlast.
Materieel >>
|